Recepta na idealny cross-dock

JAS FBG (7R Park Kraków)
Odpowiednia organizacja przestrzeni magazynowej, rozwiązania umożliwiające optymalizację procesów przeładunkowych i dystrybucyjnych oraz oprogramowanie WMS dopasowane do specyfiki pracy danego najemcy. O czynnikach wpływających na wysoką jakość powierzchni magazynowej i dostosowanie jej do operacji przeładunkowych mówią liderzy w branży logistycznej – DSV, JAS-FBG, Raben i DPD.

Zapotrzebowanie na magazyny typu cross-dock jest coraz większe, między innymi ze względu na niezwykle konkurencyjny rynek operatorów logistycznych, dynamiczny rozwój branży e-commerce i nacisk na skracanie czasu dostawy, w tym zwłaszcza w ramach tzw. last mile, oraz rosnące koszty pracy magazynów wywołane narastającą presją płacową. Decyzja o budowie magazynu crossdockowego jest determinowana przez coraz większą ilość przesyłek do przeładunku, którą operator logistyczny musi zrealizować w trakcie coraz krótszych okien czasowych. Z odpowiednio skalkulowaną powierzchnią przeładunkową zbędny staje się duży, droższy w utrzymaniu, magazyn tradycyjny.

Idealny magazyn typu cross-dock to taki, gdzie na małej powierzchni znajduje się jak największa ilość doków. Magazyny tego typu charakteryzują się niewielką powierzchnią, minimalną głębokością oraz dużą szerokością.

Raben (7R Park Beskid)
Raben (7R Park Beskid)

Sprostać wyzwaniu

Przy spełnieniu kilku głównych założeń można stworzyć miejsce idealne dla operatora logistycznego. Istotna jest jak zawsze lokalizacja – bliskość do centrum bądź głównych arterii komunikacyjnych, ale nie tylko. Deweloper, w przypadku magazynu służącego przeładunkowi towarów, powinien zadbać o ergonomię rozwiązań zapewniającą optymalizację kosztów czy dodatkowe wyposażenie, takie jak rampy hydrauliczne, najazdy, mostki i kompleksowe systemy przeładunkowe. Ponadto w tego typu magazynie istotny jest odpowiedniej wielkości plac manewrowy, znacznie większy niż w przypadku standardowego obiektu logistycznego, oraz duża liczba miejsc postojowych i odstawczych. Typowy magazyn typu cross-dock to obiekt o głębokości 42–48 m, który sprzyja operacjom logistycznym, z większym doświetleniem (co najmniej 5% światła dziennego). Innymi ważnymi elementami są systemy sterowania, monitorowania i sygnalizacja, które bezpośrednio wpływają na płynność pracy i bezpieczeństwo na placu magazynowym oraz zapewnienie optymalnej temperatury na magazynie. Jednak priorytetem w przypadku cross-docków jest odpowiednia ilość bram do załadunku i rozładunku.

– Idealny magazyn typu cross-dock to taki, gdzie na małej powierzchni znajduje się jak największa ilość doków. Magazyny tego typu charakteryzują się niewielką powierzchnią, minimalną głębokością oraz dużą szerokością, dzięki czemu istnieje możliwość zamontowania dużej ilość doków zlokalizowanych naprzeciwko siebie. Sprzyja to dużej efektywności operacji poprzez maksymalne skrócenie czasu poświęconego na przemieszczanie towarów – komentuje Łukasz Piekarz, dyrektor regionalny ds. spedycji krajowej, JAS-FBG SA.
Oprócz odpowiedniej ilości i wielkości bram przeładunkowych z punktu widzenia logistyka istotne są również inne czynniki usprawniające synchronizację procesów logistycznych i transportowych. W tego typu obiektach cechą charakterystyczną jest intensywność bieżącej pracy – należy więc zadbać o zapewnienie rozwiązań sprzyjających wysokiej wydajności.

– Magazyn przeładunkowy powinien zostać wyposażony w wózki widłowe odpowiednie do rozładunku, przewożenia, załadunku palet, przy czym ilość wózków powinna być wystarczająca zarówno dla pracowników magazynowych, jak i dla kierowców, którzy często sami także dokonują rozładunków. W takim magazynie powinno być dostępne odpowiednie oprogramowanie, dzięki któremu łatwo można zintegrować dostawy – dodaje Paweł Duda, koordynator magazynu Raben Logistics Polska.

Stworzenie budynku typu cross-dock jest na pewno dużym wyzwaniem. Należy pamiętać o tym, że każda realizacja jest indywidualna. Nie jest możliwe, aby stworzyć jeden magazyn dostosowany do potrzeb wszystkich klientów.

DSV (7R Park Wrocław)
DSV (7R Park Wrocław)

Wsłuchać się w potrzeby najemcy

W przypadku 7R SA wykorzystanie autorskich rozwiązań i wdrażanie dodatkowych udogodnień dla najemców logistycznych jest kluczem do sukcesu. Nowoczesna powierzchnia magazynowa, doskonała lokalizacja oraz inwestor zapewniający rozwiązania szyte na miarę to czynniki, które okazały się magnesem przyciągającym liderów z branży logistycznej.

– Stworzenie budynku typu cross-dock jest na pewno dużym wyzwaniem i należy pamiętać o tym, że każda realizacja jest indywidualna. Nie jest możliwe, aby stworzyć jeden magazyn dostosowany do potrzeb wszystkich klientów. Elastyczny deweloper musi być przygotowany na to, aby wyjść naprzeciw specyficznym wymaganiom najemcy. Tak było w przypadku realizacji przez 7R SA powierzchni magazynowych dla tak wymagających operatorów logistycznych, jak DSV, JAS-FBG, Raben czy DPD. W każdej z tych realizacji zastosowaliśmy inne udogodnienia. Każdy projekt wymagał od nas dużego zaangażowania i wsłuchania się w potrzeby klientów. Myślę, że to właśnie recepta na udaną realizację: słuchać i odpowiadać na indywidualne potrzeby najemców – komentuje Maciej Krawiecki, Leasing Director 7R SA.

Globalny dostawca usług transportowych i logistycznych DSV Road oczekiwał rozwiązań szytych na miarę. Ze względu na intensywny rozwój i dużą skalę działania potrzebował nowoczesnej powierzchni crossdockowej wraz z wdrożeniem systemu IT. Dodatkowym wymogiem było połączenie cross-dock z magazynem wysokiego składowania, co zdeterminowało kształt budynku wrocławskiego oddziału DSV Road na terenie 7R Park Wrocław.

– Kluczowe znaczenie podczas wyboru powierzchni magazynowej miały dla nas dogodna lokalizacja, ilość ramp oraz ergonomia budynku. Zapewnienie szerokiego wachlarza dodatkowych udogodnień nie stanowiło problemu dla 7R – komentuje Maciej Trójnara, dyrektor transportu DSV Road.

Spółka DPD – dostarczająca obecnie około 3 mln paczek dziennie na całym świecie – miała zupełnie inne zapotrzebowanie. W tym przypadku niezbędne były usprawnienia optymalizujące konfekcjonowanie i dostawę przesyłek. Idealnym obiektem spełniającym wszystkie wymagania firmy okazał się magazyn w 7R Park Beskid, zlokalizowany w Czechowicach-Dziedzicach, który został wybrany przez jednego z wiodących operatorów logistycznych na rynku polskim – JAS-FBG. Również w tym przypadku deweloper zapewnił niestandardowe rozwiązania.
– W rozwiązaniach przygotowanych przez 7R szczególnie doceniliśmy koncepcję wewnętrznego korytarza służącego do rozładunku i załadunku aut. Dzięki takiemu rozwiązaniu procesy odbywają się w sposób uporządkowany i efektywny. Magazyn, o którym mowa, będzie naszym oddziałem terenowym, w którym będą sortowane przesyłki na trasy kurierskie – komentuje Krzysztof Suchenia, kierownik ds. zarządzania nieruchomościami DPD.
– Największe znaczenie dla nas miało dostosowanie obiektu do naszych indywidualnych potrzeb. Mówię tutaj o usytuowaniu doków w kształcie litery „L”, co wprawdzie nie jest klasycznym cross-dockiem, jednak daje pewne dodatkowe możliwości operacyjne. Magazyn, którego jesteśmy najemcą, pozwala nam, poza klasycznymi operacjami opartymi na cross-docku, także na składowanie, powiększając w ten sposób paletę naszych usług – komentuje Łukasz Piekarz, kierownik działu spedycji krajowej JAS FBG.

Grupa Raben, oferująca kompleksowe usługi logistyczne i transportowe, oprócz zastosowania systemu cross-dock oraz zapewnienia przez dewelopera 7R dodatkowych miejsc parkingowych, zwróciła szczególną uwagę na rozwiązania energooszczędne i przyjazne środowisku.
– Cieszy nas to, że, podobnie jak Raben, firma 7R stawia na ekologię. W magazynie zainstalowano oświetlenie ledowe oraz świetliki dachowe doświetlające wnętrze światłem dziennym (co jest niezmiernie ważne dla komfortu pracy naszych pracowników), a ogrzewanie zapewnią nam również ekologiczne promienniki gazowe. Dzięki takim rozwiązaniom nie tylko będziemy mogli zapewnić naszym klientom wysoki poziom obsługi w nowym obiekcie, terminowe odbiory i dostawy, ale też same koszty eksploatacji magazynu będą zdecydowanie mniejsze. Magazyn przygotowany przez 7R w Czechowicach-Dziedzicach stanowi jeden ze strategicznych punktów przeładunkowych w sieci dystrybucji Raben Logistics Polska dla południowo-zachodniej części kraju – mówi Małgorzata Kacyrz, kierownik oddziału Raben Logistics Polska.

– Aby zapewnić możliwie najlepsze rozwiązania, w 7R SA podczas każdej realizacji staramy się dostosować budynki do indywidualnych potrzeb naszych najemców. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu rozumiemy biznes, a w ślad za tym sami szukamy i wprowadzamy innowacyjne rozwiązania przekładające się na optymalizację procesów klientów. Zdajemy sobie również sprawę z tego, jak istotna jest dbałość o środowisko i z tego względu wszystkie nowo powstające magazyny będą posiadały certyfikat BREEAM. Realizacje, nad jakimi obecnie pracujemy, to zarówno magazyny wielkopowierzchniowe, jak i miejskie magazyny City Flex – łącznie ponad 400 000 mkw. na terenie całej Polski. To duże wyzwanie, aby sprostać zróżnicowanym wymaganiom najemców w tak wielu projektach, ale ich zadowolenie i późniejsze rekomendacje są dla nas największym wynagrodzeniem i motywacją do kolejnych działań – podsumowuje Maciej Krawiecki, Leasing Director 7R SA.

TEKST: Elwira Charyga

Written By
More from admin

Pierwszy magazyn z funkcją cross-dock w Małopolsce

ROHLIG SUUS Logistics uruchomił pierwszy w Małopolsce obiekt łączący funkcję magazynu logistycznego...
Czytaj dalej