Wiatr w żagle

Wiatr w żagle
Historia 7R na rynku magazynowym zaczęła się na Pomorzu. Dziś, ponad dekadę później, spółka z powodzeniem realizuje tu kolejne inwestycje i jeszcze nie powiedziała ostatniego słowa, jeśli chodzi o planowane projekty.

Dobiegła właśnie końca budowa dwóch pierwszych obiektów w parku 7R Tczew – jakie są dalsze plany rozwoju tej inwestycji?

Ryszard Gretkowski, Wiceprezes Zarządu 7R SA: Faktycznie, 5 września miało miejsce uroczyste otwarcie dwóch magazynów o łącznej powierzchni 46 700 mkw., które powstały w I etapie inwestycji w Tczewie. To jednak jeszcze nie koniec tego projektu. W najbliższych miesiącach rozpoczniemy budowę II etapu 7R Park Tczew. Docelowo w tej części planujemy trzy magazyny o łącznej powierzchni ponad 50 000 mkw. Tym samym w dwóch pierwszych etapach parku wybudujemy około 100 000 mkw. nowoczesnej powierzchni magazynowej. Obiekty wybudowane w I etapie są już w pełni wynajęte, a na kolejne albo już mamy podpisane umowy, albo jesteśmy w trakcie ich finalizowania. Na tak duże powodzenie tej inwestycji wpłynęło wiele elementów, m.in. dostępność gruntów w atrakcyjnych cenach, dobre skomunikowanie z drogą krajową i autostradą A1, przychylne podejście władz samorządowych do inwestorów, a także sąsiedztwo Specjalnej Strefy Ekonomicznej oraz duża dostępność pracowników.

Kiedy mogą ruszyć budowy kolejnych obiektów? Czy są już chętni do ich wynajmu?

Podpisaliśmy już umowę na budowę pierwszego obiektu, który powstanie w II etapie 7R Park Tczew. Będzie to magazyn typu BTS o powierzchni ok. 30 000 mkw. Znajdzie się w nim pierwsze w Polsce Północnej centrum dystrybucyjne dużej ogólnopolskiej sieci sklepów spożywczych. Magazyn będzie dostosowany do potrzeb najemcy, część powierzchni zajmą mroźnie i chłodnie. Jesteśmy również w końcowej fazie negocjacji umowy na budowę kolejnego magazynu dedykowanego w tej lokalizacji o powierzchni ok. 10 000 mkw. dla jednego z największych operatorów logistycznych specjalizujących się w przesyłkach kurierskich w Polsce. Budowy obu obiektów zaczną się w najbliższych miesiącach, a ich zakończenie zaplanowane jest na połowę przyszłego roku. Po wybudowaniu tych dwóch budynków na gruntach, które posiadamy, pozostanie miejsce na jeszcze jeden magazyn o powierzchni ok. 10 000 mkw. Obecnie prowadzimy rozmowy z kolejnymi zainteresowanymi najemcami. Planujemy oddać go do użytku nie później niż do końca przyszłego roku i tym samym zakończymy drugi etap parku.
Już ta skala inwestycji jest dla nas ogromnym sukcesem. Widzimy jednak jeszcze większy potencjał do rozwoju w tej lokalizacji.

7R Park Tczew to już kolejna w ostatnim czasie, po 7R City Flex Szczecin i 7R City Flex Gdańsk Airport, inwestycja 7R na północy Polski. Jak Pan ocenia potencjał tej części kraju?

Kiedy dziesięć lat temu zaczynaliśmy naszą pierwszą inwestycję na Pomorzu – 7R Park Gdańsk – nie dla wszystkich był to oczywisty kierunek rozwoju rynku magazynowego. W 7R bardzo szybko, bo już w 2010 r. zorientowaliśmy się, że potencjał tego regionu jest dużo większy, niż mogłoby się wydawać. Jednak dla branży logistyczno-magazynowej Pomorze przez wiele lat nie było atrakcyjne, przede wszystkim ze względu na słabo rozwiniętą infrastrukturę drogową. Wiele zmieniło się, gdy oddano do użytku autostradę A1 oraz terminal kontenerowy DCT w gdańskim porcie. Wówczas do Trójmiasta zaczęli napływać inwestorzy. Rynek się ożywił. Skorzystaliśmy na tym również my, dostarczając powierzchnie magazynowe dla firm, które zdecydowały się zainwestować w Gdańsku. Mam tu na myśli zarówno przedsiębiorstwa polskie z innych części kraju, jak również zagraniczne – głównie ze Skandynawii. Pomorze jest dla nich bardzo ciekawym rynkiem. Po pierwsze – dlatego, że Gdańsk jest relatywnie blisko. Po drugie – dlatego, że koszty prowadzenia biznesu są u nas znacznie niższe niż np. w Norwegii czy Szwecji.
Jeśli chodzi o samo Trójmiasto, to ogromną rolę odegrała budowa portów. W gdańskim terminalu kontenerowym DCT działają już dwa porty i planowana jest budowa kolejnego. Sprawnie funkcjonuje też port przeładunkowy w Gdańsku oraz Bałtycki Terminal Przeładunkowy (BCT) w Gdyni. Co więcej, wszystkie te 3 porty mają w planach dalszy rozwój. Coraz więcej mówi się też o budowie Portu Centralnego. To wszystko sprawia, że potencjał regionu sukcesywnie się zwiększa i dostrzega go coraz więcej firm – naszych potencjalnych klientów.

7R swoją historię na rynku magazynowym zaczynało również od inwestycji na północy Polski – w Gdańsku. Gdyby miał Pan porównać ten rynek wtedy i dziś – jakie są najważniejsze różnice? Jakie największe zmiany zaszły w tym czasie?

Jako jeden z pierwszych deweloperów dostrzegliśmy i uwierzyliśmy w potencjał tego regionu. Dzięki temu w ciągu kilku lat od wybudowania pierwszego magazynu staliśmy się liderem na pomorskim rynku i do dziś z sukcesem realizujemy tu kolejne inwestycje, czego przykładem jest wspomniany wyżej 7R Park Tczew, a także dwa obiekty wchodzące w skład naszej sieci miejskich magazynów – 7R City Flex Gdańsk Airport i 7R City Flex Szczecin, które zostały w pełni wynajęte jeszcze przed oddaniem do użytku.
Kiedy w 2008 r. zaczynaliśmy działalność na rynku magazynowym, w Trójmieście było jedynie około 50 000 mkw. powierzchni logistyczno-magazynowych. Na koniec 2018 r. było to już prawie 500 000 mkw., a w budowie pozostawało kolejne 150 000 mkw. – te liczby mówią same za siebie. Jednak nam tę różnicę najłatwiej jest dostrzec, porównując skalę działalności naszych najemców, z którymi rozpoczynaliśmy współpracę 10 lat temu właśnie w Gdańsku. Dekadę temu potrzebowali oni najczęściej 2–3 tys. mkw., dzisiaj często jest to dziesięć razy tyle, a nawet więcej.

Co przemawia na korzyść tego regionu kraju na tle innych rynków logistycznych w Polsce? Jakie są przewagi konkurencyjne regionu?

Argumentów przemawiających na korzyść Gdańska i całego Pomorza jest coraz więcej, co potwierdzają międzynarodowe wyróżnienia i rankingi. W 2018 r. Trójmiasto otrzymało prestiżową nagrodę dla najszybciej rozwijającego się miasta w konkursie CEE Business Services Summit & Awards przyznawaną najważniejszym ośrodkom nowoczesnych usług dla biznesu w Europie Środkowo–Wschodniej. Z kolei w tym roku, w światowym rankingu miejsc gwarantujących najlepszą jakość życia, przygotowywanym przez serwis Numbeo, Gdańsk znalazł się w pierwszej setce – wyprzedzając m.in. Lizbonę, Paryż i Rzym, a także polskie miasta – Poznań, Warszawę, Wrocław i Kraków. Na ogólny dobry wizerunek Trójmiasta, który przyciąga kolejnych inwestorów, wpływa wiele czynników – wspomniana już bliskość portów, która otwiera nam drzwi na świat, dobra dostępność nie tylko drogą morską, ale i lądową, ponadto dostępność pracowników, ale też sprzyjający klimat dla inwestorów, który stwarzają lokalne władze i współpracujące z nimi organizacje.

Jakie, poza rozbudową 7R Park Tczew, są kolejne plany rozwoju 7R na Pomorzu i szerzej na północy Polski?

Przez ostatnie 10 lat wybudowaliśmy w Trójmieście ok. 150 000 mkw. Dotychczas oddawaliśmy do użytku średnio jeden magazyn rocznie – wynikało to zarówno z potrzeb rynku, jak i naszych możliwości. Teraz tempo realizowanych przez nas projektów jest znacznie szybsze i zakładam, że przez kolejną dekadę wybudujemy co najmniej dwa razy tyle. Natomiast, jeśli popyt na rynku będzie większy, to jesteśmy przygotowani i mamy zabezpieczone grunty pod kolejne, przyszłe inwestycje.

ROZMAWIAŁA: Marta Białowąs

Written By
More from admin

7R wzbija się ponad chmury 10 pytań na 10-lecie 7R

W ciągu 10 lat 7R stało się ważnym graczem na rynku. Firma...
Czytaj dalej