Miejskie magazyny 7R podbijają rynek

Miejskie magazyny 7R podbijają rynek
Minął rok od uruchomienia pionierskiego konceptu 7R City Flex Last Mile Logistics. Na magazynowej mapie Polski pojawiają się miejskie magazyny pod szyldem 7R, które są wynajmowane jeszcze przed zakończeniem budowy.

Tymczasem deweloper przygotowuje już kolejne obiekty i udogodnienia, które j­eszcze bardziej usprawnią działania najemców.

Czy pamięta Pan moment, w którym podjęliście decyzję o stworzeniu sieci magazynów 7R City Flex Last Mile Logistics?

Bartłomiej Krawiecki, Head of Development, Członek Zarządu 7R: Przełomowym momentem było spotkanie wigilijne w jednym z krakowskich hoteli, prawie dwa lata temu. Rozmawialiśmy wówczas o sieci miejskich magazynów, którą jako pierwsi chcemy wprowadzić na rynek. Rozmowy na ten temat prowadziliśmy już co prawda wcześniej, ale to właśnie tego dnia narysowałem szkic logotypu naszego konceptu 7R City Flex Last Mile Logistics.

Minął rok od uruchomienia nowatorskiego konceptu 7R City Flex Last Mile Logistics. Jak ocenia Pan ten czas i projekty, które dotychczas powstały?

Patrząc na powstałe do tej pory projekty w ramach konceptu 7R City Flex Last Mile Logistics, mogę śmiało powiedzieć, że program okazał się strzałem w dziesiątkę. Wszystkie obiekty wynajmujemy jeszcze przed zakończeniem budowy. Oczywiście wiąże się to z większym nakładem pracy podczas komercjalizacji. W projektach takich jak 7R City Flex Szczecin na ok. 10 000 mkw. mamy aż pięciu najemców, podczas gdy w ramach wielkopowierzchniowych parków powierzchnie o metrażu 10 000, 20 000 czy nawet 50 000 mkw. zajmowane są przez jednego najemcę. Po roku funkcjonowania konceptu możemy powiedzieć, że program cieszy się bardzo dużą popularnością wśród najemców, dlatego intensywnie go rozwijamy. Wyzwaniem jest na pewno dostępność terenów inwestycyjnych w aglomeracjach miejskich. W miastach proces deweloperski jest bardziej skomplikowany i dłuższy, ale to nie stanowi przeszkody w powiększaniu naszego miejskiego portfolio.

7R City Flex Szczecin

Ile magazynów nowego typu zostało zrealizowanych? Ile jest w trakcie realizacji? Ile obiektów City Flex powstanie w tym roku?

W styczniu br. oddaliśmy do użytku pierwszy budynek w ramach 7R City Flex Szczecin, który został w całości wynajęty. W budowie jest obiekt w Gdańsku, który już teraz może pochwalić się komercjalizacją na poziomie 100 proc., a także obiekty w Łodzi i Warszawie. W stolicy realizujemy aż trzy magazyny. W przygotowaniu jest osiem kolejnych obiektów. Jeszcze w tym roku rozpoczniemy budowę we Wrocławiu i w Gdyni oraz kolejnego obiektu w Łodzi.

Jakie czynniki rynkowe, trendy konsumenckie spowodowały, że 7R City Flex są tak popularne?

Na zmiany na rynku powierzchni magazynowych najmocniej wpływa dziś rozwój e-commerce. Dla firm realizujących internetowe zamówienia i dostawy kluczowym czynnikiem jest czas, stąd też rosnący popyt na magazyny miejskie obsługujące tzw. ostatnią milę. Już wkrótce standardem zakupów online stanie się dostawa tego samego dnia, w którym zostało złożone zamówienie, a co za tym idzie, konieczność utrzymywania towarów blisko klienta docelowego. 7R jako pierwszy deweloper w Polsce wprowadził na rynek innowacyjny koncept sieci miejskich magazynów typu Small Business Units – 7R City Flex Last Mile Logistics. Jest to unikatowe rozwiązanie w skali kraju. Mimo że do tej pory powstawały już pojedyncze obiekty SBU, nie było wcześniej dewelopera, który by je integrował i scalał w sieć. Tym samym wypełniamy niezagospodarowaną dotychczas niszę na rynku.

Co odróżnia je od innych projektów?

To, co wyróżnia nasz program i jest zupełną nowością na rynku, to możliwość zawarcia umów według jednego wzoru na wynajem powierzchni w kilku lokalizacjach. We wszystkich obiektach zapewniamy jednakowo wysoki standard zarówno magazynów, jak i obsługi. 7R City Flex Last Mile Logistics tworzy sieć magazynów w kluczowych lokalizacjach w Polsce, dzięki czemu firmy działające na terenie całego kraju mogą korzystać z dodatkowych możliwości optymalizowania swoich procesów logistycznych i łańcucha dostaw. Nasz program pozwala im zyskać przewagę konkurencyjną.

Czy faktycznie są firmy, które decydują się na wynajem powierzchni w kilku City Flexach w różnych lokalizacjach?

Oczywiście. Taką firmą jest na przykład RTV Euro AGD, która wynajęła powierzchnię w Szczecinie i Łodzi.

7R City Flex Łódź I

Jakiego rodzaju powierzchnie są możliwe do zrealizowania czy zaaranżowania w ramach 7R City Flex?

Oprócz typowej powierzchni magazynowej, w zależności od potrzeb klienta, w obiektach wchodzących w skład sieci 7R City Flex Last Mile Logistics możliwe jest zaaranżowanie powierzchni serwisowej, handlowo-wystawienniczej, a także większego niż w standardowych obiektach magazynowych biura. Magazyny są zaprojektowane tak, aby można było w nich prowadzić lekką produkcję. Nasze magazyny miejskie są doskonałym miejscem nie tylko do szybkiego odbioru zamówienia czy też jego zwrotu, ale mogą również pełnić funkcję showroomu, a nawet centrum usług dodanych. Dzięki temu możliwe jest skoncentrowanie w jednym miejscu wszystkich istotnych elementów działalności operacyjnej firmy.

Dla klientów jakich branż takie rozwiązanie sprawdza się najlepiej?

Program 7R City Flex Last Mile Logistics powstał z myślą o wszystkich firmach, które chcą być bliżej klientów. W przypadku większych firm posiadających duże magazyny centralne poza miastem nasze obiekty będą ostatnim, ale nie mniej ważnym, ogniwem w procesie dostawy. To właśnie z nich kurierzy będą wyruszać do finalnych odbiorców. Tym samym będą mieli krótszą drogę do pokonania i szybciej dotrą do klientów. Dużym sieciom handlowym, które rozwijają kanał e-commerce, oraz operatorom logistycznym wygodniej jest współpracować z jednym właścicielem i zarządcą kilkunastu lokalizacji magazynowych. Drugim profilem klienta są małe firmy i sklepy internetowe, które potrzebują magazynu, biura i powierzchni wystawienniczej w jednym miejscu. Magazyny wchodzące w skład sieci 7R City Flex Last Mile Logistics doskonale sprawdzają się w przypadku firm prowadzących dystrybucję na rynek lokalny, z branży usługowej, handlowej czy farmaceutycznej. 7R City Flex Warsaw Airport I cieszy się dużym zainteresowaniem firm właśnie z branży farmaceutycznej, dla której bliskość klienta końcowego, ze względu na wymogi dotyczące transportu towaru, jest kluczowa.

Jakie są wymagania dotyczące lokalizacji 7R City Flex?

Cechą charakterystyczną magazynów należących do tej sieci jest atrakcyjna lokalizacja blisko centrów miast, jednocześnie z dogodnym dojazdem dla samochodów ciężarowych, w pobliżu obiektów handlowych i osiedli mieszkaniowych, gdzie można łatwo dotrzeć nie tylko własnym samochodem, ale i komunikacją miejską.

Najemcy z jakich branż zdecydowali się dotychczas na wynajem powierzchni w City Flexach?

Dotychczas były to głównie firmy kurierskie i inne działające w końcowym etapie dostaw, a także sklepy internetowe ze sprzętem elektronicznym, sieci handlowe, które dopiero rozwijają kanał e-commerce – w tym firmy z branży RTV i AGD oraz branży odzieżowej. Dla przedsiębiorstw, które zdecydowały się na wynajem powierzchni w obiektach 7R City Flex, poza tym, że dzięki naszemu programowi mogą być bliżej klienta, ważny jest również łatwy dostęp do pracowników. Tak było w przypadku firm w 7R City Flex Szczecin, które wybrały nasz obiekt właśnie ze względu na położenie i wygodną komunikację dla przyszłych pracowników.

RTV Euro AGD w 7R City Flex Szczecin

Jakie największe zalety tych magazynów wskazują najemcy? Jakie czerpią korzyści związane z wejściem do tego typu inwestycji?

Główną zaletą wskazywaną przez najemców jest lokalizacja magazynów w granicach miasta, aby z kolei były tak blisko konsumentów, jak to tylko możliwe. Strategia lokowania magazynów w centach miast to odpowiedź na wyzwania związane z logistyką ostatniej mili i szczególnie ważny aspekt dla przedsiębiorców, którzy rywalizują o klientów szybkością dostawy.

Co jest największym zaskoczeniem przy realizacji projektu 7R City Flex Last Mile Logistics? Czy jest coś, czego się nie spodziewaliście?

Dynamika najmów. Zakładaliśmy, że projekty będą cieszyć się zainteresowaniem najemców, ale nie przypuszczaliśmy, że będą wynajęte w całości jeszcze przed zakończeniem budowy. Wiedzieliśmy, że jest zapotrzebowanie na tego typu obiekty, ale był to pierwszy program na taką skalę w kraju i nie byliśmy pewni, jak się przyjmie. Teraz, po roku funkcjonowania programu, widzimy, że jest lepiej niż sądziliśmy.

Jakie są kolejne plany różnicowania oferty 7R?

Cały czas intensywnie myślimy nad kolejnymi udogodnieniami, które ułatwią pracę najemcom magazynów 7R City Flex Last Mile Logistics. Aktualnie zastanawiamy się nad wprowadzeniem w ramach sieci stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Ogólnoświatowym trendem staje się wyprowadzanie samochodów spalinowych z centrów miast i zastępowanie ich autami elektrycznymi. W 7R wierzymy, że strefy zeroemisyjne w Polskich miastach to kwestia czasu. W związku z tym chcemy, by nasz program był jedynym produktem na rynku, który umożliwi ładowanie pojazdów elektrycznych, tak by mogły bez problemu dystrybuować towary na terenie centrów miast.

ROZMAWIAŁA: Aleksandra Wojdyła

Written By
More from admin

Jak e-commerce wpływa na rynek powierzchni magazynowych?

Związek pomiędzy sprzedażą internetową a rynkiem magazynowym jest oczywisty. Sukces w sieci...
Czytaj dalej